Shaya Khalil frilansar sedan 2012 som DJ, musiker och skådespelare. Shaya är utbildad ljuddesigner; studerade musik & ljuddesign-programmet 2016-2018 och gjorde sin praktik som stage manager på The Crown City Theatre i Los Angeles. 2015-2016 studerade Shaya musikproduktion på SAE Institute i Solna och gjorde även rollen som den gravida mamman Monica i Regnbågsfamiljen på SVT Barnkanalen. På Kvinnofolkhögskolan i Göteborg 2010 studerade Shaya hiphop med genusperspektiv kombinerat med feministiska studier.

Under sommaren 2018 jobbade Shaya som performance-artist i Den svenska modellen som spelades i klubbmiljö på Fristaden/Kvarteret. Det var ett radikalt, interaktivt och uppslukande performance som anspelade på gästernas känslor, rädslor och attityder och det uppmuntrade till interaktion i det okända. Därifrån studerade Shaya scenkonst på Stockholms Dramatiska Högskola i samarbete med Fryshuset. under den kursen fick studenterna i uppgift att skriva dokumentärt och det mynnade ut i att Shaya regisserade, producerade och skådespelade i en dokumentär pjäs Jag var också där som berör två barns minnen och perspektiv i uppväxter med olika former av missbruk, i Shayas fall droger och alkohol. Shaya medverkar i performancet Grebnellaw under sommaren 2019 och framåt.

Shaya Khalil är ursprungligen från Kungälv utanför Göteborg,

Kontakta Shaya 

+64 707-905228


WHAT DOES THE SITE RESIDENCY ENABLE YOU TO DO?
SITE möjliggör för mig att kunna fokusera på att utveckla manuset för pjäsen Jag var också där som ligger till grund för det performance jag planerar att utveckla under min tid på SITE och att kunna ha en plats att skriva på och studios att använda för att testa formen och uttrycket för performancet. Residenset möjliggör också att få ingå i en grupp med andra konstnärer där man kan utvecklas och inspireras.

WHAT ARE YOU WORKING ON RIGHT AT THIS MOMENT?
 Just nu bygger jag på och utvecklar manuset till pjäsen Jag var också där som jag påbörjade under mina studier under kursen Go Public på StDH. Jag hade till exempel aldrig reflekterat kring att min mamma förklarade att min bror blev lugn av att hon slog honom när vi var små. Men när insikterna väl kom ifatt mig så skrev jag ner allt, allt jag mindes och det lämnade mig med känslan av att jag på något sätt stått utanför min egen historia. Det hade varit en del dramatik men bara för att det inte direkt drabbade mig så kändes mitt liv på något sätt ganska odramatiskt. Vi var ”en vanlig familj” då, nu var vi en dysfunktionell, till hälften sektreligiös till hälften ateistisk, till hälften svart till hälften vit, till hälften fysiskt frånvarande till hälften mentalt frånvarande familj med missbruk som bara fortsätter att gå i arv.

Med avstamp i de texterna vill jag arbeta performativt med att skam inte har ett gemensamt kulturellt ansiktsuttryck så som de primära känslorna glädje, ilska, förvåning m fl. Jag vill undersöka hur ett performance kan byggas kring det och kring att skam är den enda känslan vi inte vill känna. Skam är ett stort begrepp att arbeta kring så min tanke är att göra konsten i lager eller delar som eventuellt kan rymma olika konstformer. Min plan för det kommande året är att bygga vidare på och undersöka de punkter som skaver som mest men som också kopplas till uppväxter i missbruk så som skuld och skam där framförallt skam är det jag vill fokusera på.

HOW WOULD YOU LIKE TO FURTHER DEVELOP DURING YOUR RESIDENCY AT SITE?
Jag skulle vilja effektivisera det administrativa arbetet samt förbättra och förfina det så att det går smidigare i arbetet med att exempelvis skriva och skicka ansökningar. Det känns otroligt värdefullt att ha en plats att gå till och att ingå i ett sammanhang för att få ännu mer rutin i arbetet.

Rent konstnärligt skulle jag vilja utvecklas genom att testa mig fram och våga tro på mina idéer.

 

The residency aims to enable artistic and organizational development, through free access to office space and studio time as well as counselling. Please contact Anne-Sofie Ericsson for more information.