Ellen Söderhult är verksam som dansare och koreograf med bas i Stockholm. I sitt koreografiska arbete har hon tagit sig an kollektivet som protagonist i bland annat den sportiga punkbaletten How to do things with Romance och Rudy, samt intresserat sig för textur i ljud och rörelse. I verk som DUNKA DUNKA och Shane et. al har även körsång, tvärdisciplinära samarbeten och vibrerande bas varit bärande element. Hennes arbeten har visats på bl.a Heizhaus (Berlin), Black Box (Oslo), Dansehallerne och Danseatelier (Köpenhamn), Bastun och Båthuspaviljongen (Mariehamn), Ateneum (Helsingfors), Dansstationen (Malmö), Dansmässan/Scenkonstmuséet, MDT, Weld (Stockholm), DansPlats Skog (Stråtjära) och Massmanska kvarnen (Ronneby). 2015 initierade hon plattformen Nobodys business för open source utbyte av konstnärliga praktiker tillsammans med Alice Chauchat och Eleanor Bauer. Ellen är utbildad i dans och cirkus på DOCH/SKH.
Under hösten arbetar hon med två verk som har premiär 2023:
Whiffcraft är ett samarbete med Catarina Zarazua Mujo och Marvil Iglesias om doft, minnen och lite Proust.
Grov är ett scenkonstprojekt som tar sig an begreppen konsistens och textur i formen av en slags ljudeffektsdans som undersöker hur ljud och rörelse kan beröras med ögon och öron. I ett landskap av ljud och ljus möts skrovlig, sträv och len elektroakustisk musik med ljuden av lera, trä och monstruösa ljudeffekter. Arbetet utvecklas i samarbete med flera andra konstnärer: kompositör Kajsa Blom, filmfotograf Milja Rossi och dansarna Jade Stenhuijs och Morgane Nicol. Verket har premiär på Weld januari 2023.
Under hösten framför hon även verken Medelgympa av Johnssons Pelargoner och Dans samt Fiskedansen och Delighthouse and the Dark room av Sindri Runudde.